Starters

Je eigen bedrijf beginnen? Ontdek onze opstartprocedure in 6 stappen.

Dennis Geusens
19 juni 2024
Als startende ondernemer wil je graag zo snel mogelijk uit je startblokken schieten. Maar natuurlijk hoort hier ook een uitgebreide opstartprocedure bij. Iets door velen toch wel wordt onderschat, want er komen heel wat uitdagingen op jouw pad. Reken daarom op onze experts: ze zijn niet alleen je vertrouwenspersoon, maar begeleiden je ook persoonlijk van A tot ver voorbij Z.

Stap 1: eenmanszaak of vennootschap?

De eerste beslissing die je moet nemen, is het kiezen tussen een eenmanszaak of vennootschap. Beide ondernemingsvormen hebben zo hun voor- en nadelen, we sommen de belangrijkste voor je op:

Voordelen

Nadelen

Eenmanszaak

1.      Lage oprichtingskosten

2.      Geen startkapitaal nodig

3.      Vereenvoudigde boekhouding

4.      Snel en snel beslissingen nemen

1.      Onbeperkte aansprakelijkheid

2.      Hogere financiële risico’s

3.      Personenbelasting op je volledige winst

4.      Investeren gebeurt alleen met eigen geld

Vennootschap

1.      Fiscale optimalisaties bij belastingen zijn mogelijk

2.      Vaak beperkte aansprakelijkheid

3.      Andere vennoten kunnen mee investeren

1.      Duurdere en complexere opstartprocedure

2.      Meer wettelijke verplichtingen

Alhoewel de keuze voor velen misschien vanzelfsprekend lijkt, raden we aan om hier niet overhaast te werk te gaan. Deze fundamentele beslissing bepaald namelijk het verdere verloop van jouw opstartprocedure.

Stap 2: financieel plan, notaris en Belgisch Staatblad.

Koos je om een vennootschap op te richten? Dan is het opstellen van een financieel plan in heel wat gevallen verplicht. Bovendien moet je afhankelijk van de gekozen vennootschap ook nog eens langs de notaris voor het opmaken van je oprichtingsakte en je statuten. Die oprichtingsakte moet dan worden gepubliceerd in het Belgisch Staatblad.

Stap 3: inschrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Of je nu kiest voor een eenmanszaak of vennootschap: iedere zelfstandige is verplicht om zich in te schrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen via een erkend ondernemingsloket. Hierdoor krijg je jouw ondernemingsnummer en kan de overheid de kerninformatie van je bedrijf makkelijk terugvinden.

Stap 4: aanmelden bij de btw-administratie

Als btw-plichtige moet je naast het inschrijven in de KBO ook jouw btw-nummer laten activeren. Alhoewel je btw-nummer bijna identiek is aan je ondernemingsnummer, gebeurt de activering hiervan niet automatisch in de KBO.

Stap 5: aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.

Zelfstandige in hoofd- of bijberoep? Ook de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds is een verplicht gegeven. Door het betalen van jouw sociale bijdrage kan je genieten van een reeks sociale rechten. Denk maar aan het ontvangen van een gezinsbijslag, het bouwen aan je pensioen, je medische kosten terugbetaald krijgen of het krijgen van een uitkering wanneer dit nodig blijkt.
Belangrijk: heb je een vennootschap? Dan moet je niet alleen jezelf, maar ook jouw vennootschap binnen de 3 maand aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.

Stap 6: vergunningen aanvragen

Als beginnende zelfstandige is het aanvragen van bepaalde vergunningen in sommige gevallen verplicht. Enkele voorbeelden:
  • Een bouwvergunning is nodig als je een fysieke winkel of kantoor wilt bouwen of verbouwen.
  • Voor het openen van een restaurant, café of bar is een horecavergunning vereist.
  • Als je bedrijfsactiviteiten uitvoert die het milieu kunnen beïnvloeden, heb je een milieuvergunning nodig.
  • Een gezondheidsvergunning is noodzakelijk voor bedrijven die voedsel bereiden of verkopen, zoals een cateringbedrijf.
Vaak is een algemene bedrijfsvergunning zelf nodig om überhaupt je bedrijf te mogen runnen binnen bepaalde gemeenten.
Laat het duidelijk zijn: het starten van je onderneming zorgt voor een administratieve rompslomp en heel wat heen en weer geloop. Laat je daarom ondersteunen door onze gespecialiseerde experts. Zij bieden jou een volledige én persoonlijke startersservice zodat jij jou kan focussen op wat je graag doet: ondernemen. Ook na de opstart blijven ze jou met plezier opvolgen en ondersteunen waar nodig.
Geïnteresseerd? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een PIA-kantoor in jouw buurt.

Meer weten over onze diensten?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons